Page 6 - Professional Line 2020/8
P. 6

ТЕМА НА БРОЯ

          маг.инж.Илиян Орманов

          Специалист Аутомотив Афтърмарект Робер Бош ЕООД

          СЕРВИЗНАТА ДЕЙНОСТ



          Е НЕВЪЗМОЖНА



          БЕЗ ДИАГНОСТИЧНО



          ОБОРУДВАНЕ!






         Възможно ли е да се обслужват модерни търговски       нента, но не винаги това води до положителен резултат и
         превозни средства и ремаркета без диагностична апа-   проблемът се крие някъде другаде.
         ратура и оборудване?
                                                               - Какви са рисковете от използването на нелицензира-
         -  Абсолютно невъзможно е модерните търговски превоз-  но диагностично оборудване и "кракнат" софтуер?
         ни средства да бъдат обслужвани без диагностичен уред.   -  Много често от този тип софтуер страда фирмата
         Причината е, че при всеки производител има специфики   собственик, тъй като неправилното локализиране на
         по адаптациите и обученията на различни модули, специ-  проблема или некачествения ремонт много бързо връщат
         фични процедури по зануляване на сервизните интервали   автомобила в сервиза. Неправомерната техническа ин-
         и триене на генерирани кодове за грешки. Погледнато ре-  формация от своя страна може да нанесе щети по упра-
         ално сервизната дейност не може да се извърши без уред,   вляващите блокове, изгаряне на изпълнителни механизми/
         който да "въведе" конкретния управляващ блок в режим на   компоненти, а това води до продължително блокиране на
         адаптация, калибриране и т.н. В противен случай превоз-  превозното средство в сериза.
         ното средство няма да работи в оптимален режим, което
         например пряко влияе върху разхода на гориво.         Съществува и друга опасност с използване на този тип
                                                               софтуер, например при настъпило пътно транспортно
         Какви са предимствата за сервиза, ако се използва     произшествие могат да се анализират данни от управлява-
         диагностично оборудване?                              щите блокове за евентуално разследване от съответните
          -  Предимствата да се използва професионално диаг-   органи и това ще рефлектира директно върху фирмата и
         ностично оборудване се изразяват в няколко аспекта.   лицето, което е извършило манипулациите по автомобила.
         Първият от тях, че се ползват един уред и един интерфейс,   Предлагате ли обучение за работа с диагностичното
         независимо от превозното средство и  на диагностика не   оборудване? Ако не сме преминали такова обучение,
         се налага да свиква с различни менюта на софтуера. При   ще можем ли да използваме пълния потенциал на
         хардуера Bosch KTS Truck и софтуера ESItronic Truck всич-  оборудването?
         ки менюта са систематизирани и идентични за различните   -  Философията на Bosch е задължително да предлага тех-
         марки превозни средства. Вторият е, че софтуерът е на   нически обучения за работа с всеки тип диагностично/сер-
         български език - огромно предимство за диагностиците,   визно оборудване, което предлага и KTS Truck и ESItronic
         които изпитват затруднения с езиковата бариера. Третият   Truck не са изключение.
         аспект е бързият достъп до техническа и сервизна инфор-  В България се предлага 3-дневен курс, който дава детайл-
         мация, например ел. схеми или моменти на затягане, което   на информация за работа с уреда, софтуерни менюта и
         дава възможност на сервиза бързо да върне търговското   техническа информация за 1 ден и в следващите 2 дни е
         превозно средство на пътя, за да генерира отново прихо-  практическа част, където реално на товарно превозно
         ди. Професионалната диагностика не е един обикновен   средство се извършва диагностика по дизелови системи
         т.нар. "кодочетец". Това е уред и софтуер, които трябва да   (комън рейл и помпа-дюза). Уредът дава много възможнос-
                                   помагат на сервиза да от-   ти, но за да се ползва в пълния му капацитет, е задължи-
                                        крие бързо и ефективно   телно да се премине курс.
                                           проблема. Много от   Тук трябва да засегнем и нивата на достъп в уреда, т.нар.
                                           сервизите работят   пароли PIN 1 и PIN 2.  Първата парола PIN1 се предоставя
                                           на принципа код за   на база заявка от фирмата и след изпратен подписан фор-
                                           грешка, съответно   муляр се предоставя кратка парола, която позволява адап-
                                           смяна на компо-
                                                               тации по УБ на търговското превозно средство. Втората
                                                               парола PIN 2 е предназначена за работа по ремаркета и се
                                                               предоставя след представяне на сертификат (не по-стар от
                                                               36 месеца) за завършен курс по електронни спирачни сис-
                                                               теми EBS. Тази парола е поименна и се издава на конкрет-
                                                               но физическо лице (диагностик). Курсове по EBS спирачни
                                                               системи се предлагат от Нелас Авточасти ООД.


         4 4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11